Situație disperată pe nava „Janay”, abandonată în portul Midia!

Marţi, 22 Iunie 2021, 00:01
3395
„La nivel internațional, peste 40 de nave au fost abandonate în diferite porturi ale lumii, de la începutul anului și până în prezent - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu - președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România. Numărul navigatorilor abandonați crește continuu, cei mai mulți dintre ei fiind proveniți din Siria, Turcia, Burma și India.”



Pe lista neagră a Black Sea Memorandum

Una dintre navele abandonate - livestock carrier-ul „Janay” (navă pentru transportul animalelor vii) - se află chiar în zona Midia a portului Constanța. Este un vas bătrân, construit în… 1970, care ar fi trebuit să fie trimis de mult timp la fier vechi. Dar pavilionul Togo sub care este înmatriculat este unul foarte permisiv pentru navele sub standardul tehnic internațional. Exact din acest motiv respectivul pavilion se află pe lista neagră a Black Sea Memorandum.

Nava „Janay” a sosit la Midia pe data de 16 martie 2021, pentru a încărca animale vii și, în urma inspecției de Port State Control, a fost reținută pentru deficiențe tehnice și nerespectarea Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC 2016, afirmă Adrian Mihălcioiu.

Salarii de 165.000 de dolari, neplătite

„La bord sunt 15 marinari sirieni ale căror salarii n-au fost plătite de luni de zile. Armatorul le datorează peste 165.000 de dolari. În plus, alimentele sunt pe terminate. Situația navei este încurcată, căci armatorul nu mai răspunde la apelurile firmei din România care agenturează nava. Grav este faptul că asigurările pe care nava ar trebui să le aibă conform MLC 2016 sunt expirate. Am notificat autoritatea de pavilion încă din data de 11 iunie și așteptăm reacția armatorului. Deocamdată n-am primit niciun răspuns nici din partea autorității, nici de la armator”, relatează Adrian Mihălcioiu.

Apel către marinari

Liderul de sindicat le atrage atenția navigatorilor că neplata salariilor cu mai mult de două luni, le dă dreptul să activeze clauza standard 252 din Convenția internațională MLC 2016, privind abandonul navei. „Oricine ia cunoștință de neplată are dreptul să declare nava abandonată, pentru a se interveni rapid și a se lua măsurile necesare, astfel încât să nu se ajungă în situația abandonului efectiv, adică să nu se mai asigure alimente, apă și combustibil la bord.

Conform MLC 2016, abandon înseamnă neplata salariilor timp de două luni, nerepatrierea la timp a navigatorilor sau neasigurarea mijloacelor de existență la bord. Oricare din aceste situații intră sub incidența articolului privind abandonul, chiar dacă vasul navigă. Aceste situații trebuie raportate, astfel încât navele respective să intre pe lista neagră a shipping-ului internațional și să li se retragă pavilionul.

De la echipajul navei am primit foarte târziu solicitarea de a veni la bord și a constata că nu a fost plătit. Din această cauză s-a ajuns în situația ca nava să își piardă asigurarea. Ca urmare va trebui pornită o acțiune în instanță, pentru executarea navei, procedură care va dura mult”, relatează șeful Inspectoratului ITF România.

Cazul navei „Black Fuel”

Pe data de 10 iunie 2021, inspectorii serviciului Port State Control din portul Constanța au reținut nava „Black Fuel”, sub pavilion Tanzania, care venise să încarce 1.000 de tone de produse chimice de la Oil Terminal.

„Cei 13 marinari ucraineni de la bord erau neplătiți din luna martie 2021. La scurt timp de la reținerea navei, pe data de 16 iunie, armatorul a achitat salariile restante - în total 40.000 de dolari - de teamă ca nava să nu fie declarată abandonată”, relatează Adrian Mihălcioiu.

Au recuperat 612.000 de dolari

Stimați cititori, de la începutul acestui an și până în prezent, Sindicatul Liber al Navigatorilor și Inspectoratul ITF România au recuperat 612.000 de dolari pentru navigatorii români și străini.

Totodată, în perioada ianuarie – iunie 2021, Sindicatul Liber al Navigatorilor a rezolvat 89 de cazuri punctuale ale unor navigatori români (majoritatea fiind nesindicalizați). Cele mai multe au avut ca obiect nerespectarea prevederilor contractelor individuale de muncă. În prezent, sindicatul are în lucru alte 10 cazuri similare ale unor navigatori care nu sunt membri de sindicat.



Pagina a fost generata in 0.2121 secunde